Köpvillkor

Offgrid Distribution I Sverige AB - Organisationsnummer 559276-9276

Besöksadress Platinagatan 2J, 27144 Ystad

 

Öppet köp eller byte av produkt

Vi erbjuder öppet köp till och med 2 veckor vid oanvänd vara och oskadad originalförpackning. Vill du utnyttja öppet köp så skicka tillbaka varan väl förpackad i oskadad originalförpackning tillsammans med kvitto och anmärkning om att du vill utnyttja öppet köp. Du som kund står för returfrakten. Vi återbetalar hela produkternas värde till dig när varan har kommit i retur väl emballerad och oskadad. Om originalförpackningen är skadad eller tejpad på görs 20% avdrag på krediteringen. Om varan är skadad görs en individuell bedömning av skadan.

Vänligen kontakta oss vid retur. 

Returadressen är: Offgrid Distribution I Sverige AB, Platinagatan 2J, 27144 Ystad 

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar Offgridlagret.se Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Offgridlagret.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: ”för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. Exempel på sådan vara är batteri. 

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Offgridlagret.se inom 14 dagar. Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt. Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Offgridlagret.se att debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget. Vi ber er att returnera varan i originalförpackning. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med Offgridlagret.se.

När returnerad vara är åter Offgridlagret.se lager återbetalas varans belopp inklusive eventuella utleveranskostnader. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift. Returfrakten står du som kund för vid nyttjande av ångerrätt. På det belopp som återbetalas har Offgridlagret.se rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller på annat sätt brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Offgridlagret.se återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter Offgridlagret.se lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet. Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Offgridlagret.se och du sett återbetalningen. Vid retur från kund till Offgridlagret.se, står kunden för skador som kan uppstå under transporten - emballera väl!

Frakt och leveransvillkor

Leverans sker med Schenker eller Postnord  

Leverans sker i första hand till ombud.

Vid hemleverans får du ett sms så snart försändelsen ankommit till din närmaste terminal. För alla hemleveranser gäller transport fram till tomtgräns eller så långt körbar väg når. Vid hemleverans till lägenhetshus levereras varorna till porten. Vid utleverans/hemkörning, se till att husnummer tydligt syns från närmaste väg eller att brevlåda är tydligt markerad med husnummer/namn.

Vid retur av paket pga att ovanstående saknas, kommer returfrakt debiteras kund. Önskar du få varan lämnad utan kvittens väljer du detta i samband med att transportören aviserar leverans och ansvaret för varan övergår till kund så snart varan lämnats av transportören. Löpande leveransinformation ges av transportören under transporten.

Leveranstid

Lagervaror skickas oftast inom 1-14 dagar men kan ta fler arbetsdagar under högsäsong då belastningen på vårt lager är högre. Viss varor kan behöva beställas och då något längre leveranstid. Angivna leveranstider stämmer vanligtvis men kan komma att ändras efter besked från leverantören av produkten.

Majoriteten av alla paket skickas från eget lager med Schenker som transportör. Så snart din order lämnat vårt lager får du ett mail med spårningslänk. Övriga varor skickas från respektive leverantörs lager och kan då skickas med annan transportör så som Posten,DHL, UPS eller Schenker.  

Det är viktigt att du, om du endast kan ta emot varorna före eller efter ett visst datum, anger detta i kassan för att du skall undvika eventuella lagerhyror hos transportören. Vi kan dock aldrig garantera ett specifikt leveransdatum.

Ej utlösta eller mottagna varor

Vi debiterar en faktisk fraktkostnad tur & retur samt transportörens lagerkostnad om inte det beställda godset löses ut. Om din order levereras med hemleverans och du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Transportskador

Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan hos transportören innan leveransen kvitteras. Detta är en förutsättning för att eventuella skador på produkterna skall kunna ersättas.

Betalningsvillkor

Privat via Klarna

I samarbete med Klarna erbjuder vi olika betalningsalternativ för privatpersoner, vilka betalsätt du kan välja mellan visas i kassan.

- Direktbetalning med Visa eller Mastercard

- Direktbetalning genom bank

- Faktura: betala 14 dagar efter köp, ingen faktureringsavgift 

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Företag via faktura

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Offgridlagret.se En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Offgridlagret.se rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Priser

Priserna som anges är alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

Garantibestämmelser

Du har som kund hos oss minst 1 års garanti på samtliga nya produkter, företag 1 års garanti. På många produkter erbjuder tillverkaren mellan 2 och 5 års garanti. Garantiarbeten utföres av Offgridlagret.se eller annan auktoriserad serviceverkstad för respektive varumärke.

1. Garantin räknas från och med inköpsdatum om inget annat framkommer från garantibeviset och gäller på alla produkter om inget annat anges. Garantin gäller endast om du lämnat in produkten hos oss på Offgridlagret.se eller hos auktoriserad verkstad av produktens varumärke. 

2. Garantin täcker fabrikationsfel och omfattar nya reservdelar, eventuell frakt samt arbetslön.

3. Garantin täcker inte slitdelar, handhavandefel, felaktig anslutning, fel drivmedel, brist på underhåll, repor och småskador, åsknedslag, stöld eller brand.

4. Om produkten har serienummer så gäller bara garantin om produktens serienummer fortfarande är synligt.

5. Om undersökning visar att det är ett fel som inte täcks av garantin eller att det inte är något fel på produkten så debiteras fraktkostnad tur & retur samt eventuell felsökningsavgift. 

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden och du som konsument kan även vända dig till EU-kommisionens onlineplattform ODR.